Zaczynajać przygode z parkour warto wiedzieć od jakich technik bezpośrednio zacząć trening. Nie będziemy wtedy tracić czasu na bezproduktywne skakanie, a będziemy od razu nabywali konkretnych umiejętności, które w przyszłości napewno zaprocentują. To jest naprawde ważne, by od początku naszego treningu wyrobić sobie przydatne nawyki, które będziemy dalej wykorzystywać w naszym treningu przez następne lata. Są to podstawy, które kiedyś powinny się stać Twoją “rytyną treningową”, czyli czymś co pomimo Twoich późniejszych wysokich umiejętności technicznych, będziesz musiał zawsze ćwiczyć. Napewno już nie tak dużo, ale do podstaw zawsze trzeba wracać, nieustannie je praktykować, bo z nich się wszystko wywodzi i na nich się wszystko opiera. Tak więc zapraszam do krótkiego przeglądu najbardziej przydatnych technik.

1. Roll – Dokładniej mówiąc chodzi o przewrót w przód przez bark. Jest to jedna z podstawowych technik od której powinieneś zacząć swoją przygodę z parkour. Kończąc lądowanie po skoku, szczególnie dużym skoku, możesz „wygasić” znaczną część impetu z którym będziesz lądować. Przeciążenie wynikające z wysokości z której skaczesz, masy Twego ciała i prędkości musi zostać w jakiś sposób zaabsorbowane, a dzięki zakończeniu lądowania przewrotem możesz natomiast rozproszyć znaczną jego część. Nie wykonując przewrotu po skoku musisz być świadom, że cała siła z którą będziesz lądować pójdzie w nogi i kręgosłup, a potem rozejdzie się po całym Twym ciele. Jeśli nie posiadasz odpowiedniego przygotowania fizycznego, to możesz nabawić się kontuzji i wcale nie musi być to od razu, ale z czasem ciało poinformuje Cie o tym. Tylko jeśli masz odpowiednio wytrenowane ciało, możesz sobie pozwolić na skoki kończone bez przewrotu w przód. Kolejną rzeczą którą zyskasz trenując przewroty, będzie zwinność, świadomość ciała, koordynacja i kontrola. Są to aspekty, które znacznie poprawią wykonywanie każdej techniki. Ponadto będzie on wstępem do innych technik jak np. dive roll, salto w przód itd.

2. Monkey/Cat pass – czyli skok kuczny przez przeszkodę. Podstawowa technika która umożliwia nam szybkie pokonywanie przeszkód. Daje bardzo wiele możliwości, jest bardzo uniwersalna można ją wykonać niemal wszędzie jak również łączyć z wieloma innymi technikami. Dobrze wytrenowany monkey pozwala nam na przeskakiwanie naprawdę znacznych odległości. Warto nieustannie udoskonalać tą technikę, gdyż korzystanie z jej dobrodziejstw i wykonywanie jej na naprawdę wysokim poziomie zajmuje sporo czasu.

 

3. Kong – technika blisko spokrewniona z monkey’em z tą różnicą, że przy moknkey’u wybijamy się z przeszkody którą pokonujemy, a tutaj wybijamy się przed przeszkodą i nad nią przelatujemy po czym kładziemy ręce na jej końcu w celu przełożenia nóg do przodu i wylądowania. Technika służy nam głównie do przeskakiwania przeszkód długich. Odpowiednio dobrze wytrenowana, również pozwala nam na przeskakiwanie znacznych odległości.

4. Precision jump – czyli skok precyzyjny. Jest to skok w przód obunóż z miejsca, zakończony precyzyjnym lądowaniem i ustaniem skoku w miejscu lądowania. Najczęściej używamy tej techniki gdy chcemy się przedostać na drugą strone przeszkody, a nie mamy miejsca do zrobienia rozbiegu.

   

 

 

5. Lazy vault. Technika umożliwiająca nam sprawne i szybkie pokonywanie przeszkód. Szczególnie przydatna gdy mamy “zagęszczenie”  tych   przeszkód. Gdy na małym obszarze występuje wiele przeszkód obok siebie lub, gdy mamy przed sobą cały ciąg przeszkód. Atutem tej techniki jest to, że jest łatwa w nauce. Można również z łatwością ją łączyć z innymi technikami trenując flow.

 

 

Adrian „Halin” Halicki